vrijdag, januari 13, 2012

gratis op de lijn


Soms ben je als 'brave hendrik' de klos.  Zo voel ik me zelf al jaren een komplete idioot wanneer ik op de tram betaal en vervolgens al die mensen zie opstappen die gewoon gaan zitten (net voor m'n neus) alsof er niets aan de hand is.  Ik hoop dan stiekem dat ik bij een controle dan fier mijn kaartje kan laten zien en ze zo'n zwartrijder pakken en beboeten (als ze hun abonnement niet laten zien aan de controleur tenminste).

Al kan je daar in een stad als Antwerpen lang op hopen, want in de voorbije vier jaar heb ik zelfs nog nooit een controle gezièn, laat staan er een zelf meegemaakt.
De pakkans is danook enorm laag.
Maar toch... van die brave belgjes als ikzelf blijven correct betalen, terwijl er een heleboel types niks betalen (ocmw'ers, bejaarden, zwartrijders,...). En het is hen gegund trouwens. Wanneer een systeem te laks is om controle in te bouwen, mag voor mijn part iedereen gratis op de bus.

Nu heeft De Lijn voor de brave burger zoals u en ik daar echter iets moois op gevonden.
Je kan gewoon gratis rijden, tegelijk zònder groot risico te lopen op een boete.

Ik heb deze truuk geleerd van een mede-reiziger die heel erg alert naast me zat naar buiten te kijken.

Het gaat zo:
De Lijn heeft namelijk het prachtige sms-ticketje uitgevonden. De reiziger in kwestie deed het als volgt:

- Je neemt net voor het opstappen je gsm en maakt een SMS bericht aan naar 4884 met daarin de tekst DL maar je stuurt de SMS nog niet, je maakt enkel het bericht aan!
- Je stapt op de tram of bus die je wilt nemen (je doet intussen zoals iedereen, lekker doen alsof je een abonnement hebt).
- Je neemt (net voor de neus van de mensen die hun ticketje nog laten ontwaarden op de oude manier) een zitplekje in met zicht op de rijrichting van het voertuig (desnoods een staanplek naar de juiste richting).
- Je houdt de vinger op de 'send' knop van je gsm,... want zodra je iets zit dat op controle lijkt, verzend je je SMS. Vergeet niet je gsm op 'silent' te zetten, anders weet iedereen rondom je dat je net een SMS hebt ontvangen met de bevestiging van het ticket.
- Moest er toch controle komen, heb je dus effectief een legaal vervoersbewijs, en je kan altijd zeggen dat je 'net bent opgestapt' (of begin gewoon in een of andere vreemde taal te brabbelen).
Indien andere reizigers hierover een opmerking zouden maken zeg je hen gewoon dat het niet waar is ( de controleurs moeten enkel checken of je al dan niet een geldig ticket hebt, ... er staat nergens dat je dit lang genoeg op voorhand hebt moeten activeren.)

Op deze manier reed mijn medereiziger al enige maanden gratis.  Geen controle, geen last, en een boel uitgespaard geld.
Ik voelde me kompleet dom met mijn kaartje van 2 euro in handen. Deze man betaalde in't slechtste geval één keer per maand eens een sms ticket wanneer hij dacht dat er controle kwam!

De berekening is snel gemaakt: pakkans is ongeveer één keer per jaar controle (in het slechtste geval)
met daarbij ook nog eens de verminderde kans wanneer je correct hebt betaald via sms (op tijd).
Op deze manier moet je wel heel veel pech hebben om dan toch nog tegen een boete aan te lopen, die je uiteraard met de glimlach betaald... want reken zelf maar uit, 2 jaar abonnement à ratio van 230 euro per jaar, of een eenmalige boeten van om en bij de 60 euro plus een paar keer per sms een ticket van 1,45 euro betaald te hebben bij 'valse alarmen' (wanneer er bijvoorbeeld een paar postbodes in de verte aan een halte staan te wachten samen met een stadswacht ofzo:).

De Lijn heeft je zèlf de middelen aangereikt om legaal zwart te rijden, waarom ze niet gebruiken?

PS:  Ik vind dat openbaar vervoer ofwel voor iedereen betalend moet zijn (oudjes, minderbedeelden evenzeer dan de chique madammekes die op het spitsuur met een doos van de bakker op de tram stappen), ofwel voor niemand.
Het kan niet zijn dat bepaalde categoriën mensen gratis mogen rijden en andere niet voor een dienst die eigenlijk echt 'openbaar' zou moeten zijn.


http://www.delijn.be/en/verkooppunten/sms_ticketing_copy.htm#6

Geen opmerkingen: